Tijdens een debat in de Tweede Kamer op 29 november heeft Martin van Rooijen van 50PLUS vragen gesteld om kortingen te voorkomen. De vragen gingen over de financiële tekorten die ontstaan door afschaffing van de doorsneepremie door minister SZW Koolmees. Deze minister wil in één keer de doorsneepremie voor werkenden afschaffen en de daardoor ontstane tekorten financieren uit de dekkingsgraad van de fondsen. Dat betekent overheveling van pensioenvermogen dat in de loop van de jaren is opgebracht door gepensioneerden, naar de belegde middelen van de werkenden om de tekorten in hun toekomstige pensioenaanspraken te financieren. Die  overheveling moeten wij allen samen zien te voorkomen. Want de geleidelijke invoering van een ander premiestelsel naast de doorsneepremie kan tekorten voorkomen. Dat is generationeel evenwichtig, maar dat is niet hetgeen Koolmees wil. Hij wil gepensioneerden deels van hun pensioenkapitaal beroven waardoor kortingen eerder dreigen en indexeringen nog vele jaren vergeten kunnen worden.